En er is alweer een week voorbij! - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Janne Loop - WaarBenJij.nu En er is alweer een week voorbij! - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Janne Loop - WaarBenJij.nu

En er is alweer een week voorbij!

Blijf op de hoogte en volg Janne

26 Juli 2014 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

Ik ga steeds meer van deze stad te houden! Het begint hier langzaam lekker warm te worden (lees: graadje of 93 Fahrenheit / 35 Celcius) en dat zal het naar verwachting ook de hele zomer blijven. Sterker nog, het zal nog wel warmer worden volgens mijn collega’s. Over collega’s gesproken: gisteren waren ik en een paar collega’s uitgenodigd om bij het hoofd van de bibliotheek thuis te komen dineren. Ja, inderdaad dat klinkt een beetje raar, maar het schijnt hier wat minder raar te zijn dan in Nederland. We hebben gebarbecued op zijn Amerikaans: Het vlees lag er al op toen ik binnenkwam (en dat was netjes op de afgesproken tijd). Het was een mega bbq en alles paste er in een keer op. Er waren wat heerlijke salades en ik heb mijn collega’s in een andere context leren kennen. De bbq was trouwens speciaal voor mij en een andere collega georganiseerd. Voor mij omdat ik helemaal alleen naar de USA ben gekomen en voor mijn collega omdat ze weg gaat om een PhD te gaan doen. Ik werd zelfs toegesproken. Vraag me niet waar ik dat aan te danken heb en ik was verbaasd over alles wat ze nu al over mij wisten te vertellen. De conclusie was in elk geval dat ik een ‘brave young lady’ ben.
Komende maandag is mijn begeleider weer terug uit Europa en dan begint mijn stage echt. Ik heb natuurlijk al die tijd niet stil gezeten hier en heb hem op de hoogte gehouden van wat ik allemaal gedaan heb. Ik bekijk elke dag 10 oude drukken gepubliceerd in Duitsland in de brede zin van het woord. Ik kijk onder andere ook naar drukken gepubliceerd in Basel of Strasbourg. Ik ben begonnen met de drukken uit 1501 en werk naar 1550 toe. Zulke oude boeken moet je natuurlijk goed beschermen als je ze raadpleegt en het is belangrijk dat je het boek goed ondersteunt als de binding (de rug van het boek) strak is en je het boek niet zo ver open kunt doen. In zulke gevallen ben ik heel blij, dat ik als kind veel in de blokkenhoek gespeeld heb... Zie de foto. Natuurlijk ben ik ook al begonnen met mijn eigen onderzoek en ik heb veel teksten gelezen over allerlei technische dingen rondom het printen. Van hoe de uitvinding van Gutenberg en nu daadwerkelijk uitzag, tot verschillende formaten boeken tot verschillende lettertypen en hoe je ze kunt herkennen en hoe ze zich onderscheiden van andere lettertypen. Kortom ik heb de afgelopen twee weken al veel geleerd over oude drukken.
Dit weekend ga ik waarschijnlijk de Duitse bakkerij ‘Heidelberg Backery’ bezoeken – dat Amerikaanse brood komt me echt de neus uit: Veel te zoet en totaal niet voedzaam. Het wordt dus tijd om eens wat echt brood te kopen en te eten. Bovendien heb ik me laten vertellen, dat dit de beste Duitse bakker van DC (en de bakker is in Arlington wat in Virginia ligt) en dat ze er goddelijke Streuselkuchen hebben! Verder ga ik denk ik een museum bezoeken, of twee, of drie en lekker een boek lezen in/op Washington Mall.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Janne

Actief sinds 10 Juni 2014
Verslag gelezen: 242
Totaal aantal bezoekers 4893

Voorgaande reizen:

10 Juli 2014 - 23 Januari 2015

Stage in Amerika en Duitsland

Landen bezocht: