Nog één maand! - Reisverslag uit Nijmegen, Nederland van Janne Loop - WaarBenJij.nu Nog één maand! - Reisverslag uit Nijmegen, Nederland van Janne Loop - WaarBenJij.nu

Nog één maand!

Blijf op de hoogte en volg Janne

10 Juni 2014 | Nederland, Nijmegen

Nog precies één maand en dan gaat het avontuur beginnen. Het grootste deel van de voorbereidingen voor mijn stages in Amerika en Duitsland zijn getroffen. Vandaag ben ik naar het Amerikaans consulaat in Amsterdam geweest, heb ik weer even een smak geld neergelegd, mijn 10 vingers laten scannen en heb ik de toezegging dat ik mijn visum krijg. (Nu nog even afwachten wat de postbode meebrengt aan het eind van de week.) Ik heb dit in elk geval vast gevierd met het boeken van een vliegticket! De heenreis (10 juli) gaat van Amsterdam via Philadelphia naar Washington DC en de terugreis (18 september) zal van New York via Londen naar Hannover zijn. Precies, ik ga nog een paar dagen vakantie houden in New York voor ik terug kom naar Europa. Ik zal Nederland alleen vanuit de lucht begroeten, omdat ik direct doorvlieg naar mijn tweede stage, die in Wolfenbüttel in de Herzog August Bibliothek zal zijn.
In beiden steden - al is Wolfenbüttel eigenlijk een dorp - is mijn huisvesting geregeld, mijn beurzen zijn geregeld en ik heb er ontzettend veel zin in! De komende maand zal in het teken staan van afscheid nemen van vrienden en familie, die ik een half jaar lang niet meer zal zien en daarnaast ga ik mij natuurlijk onwijs verheugen op mijn avontuur.

Als je wilt weten wat ik op mijn beide stages ga doen, dan moet je verder lezen:

Folger Shakespeare Library (FSL), Washington DC
Tijdens de twee maanden die ik in deze bibliotheek ga stagelopen, ga ik eigenlijk een klein eigen onderzoekje uitvoeren. Ik ga in 16e eeuwse boeken, die toegeschreven zijn aan Martin Luther - je weet wel, die van de Reformatie - kijken naar gebruikerssporen en notities en tekeningetjes die gebruikers in boeken geschreven/getekend hebben. Dit om meer te weten te komen over de vroege receptie van de reformatie in Duitsland. Ik ga speciaal voor de boekencollectie van deze bibliotheek naar Amerika. Zoveel boeken bij elkaar waarin zoveel geschreven is, is behoorlijk zeldzaam wat te wijten is aan de archivarissen en conservatoren die in de vorige eeuw al deze gebruikerssporen uit de boeken gewassen hebben. letterlijk. Deze bibliotheek staat niet alleen in de hoofdstad van de Verenigde Staten, maar staat ook nog eens op het Capitol Hill, maar een halve mijl verwijderd van mijn bedje. Ik zal tijdens mijn stage begeleid worden door G. en R., die me niet alleen van alles gaan leren over het werken met oude boeken, maar mij ook bekend gaan maken met de gehele collectie, waaruit ik maar enkele boeken bestudeer. Deze stage zal ik afsluiten, met een blog op de website van de bibliotheek en een publiceerbaar wetenschappelijk artikel.

Herzog August Bibliothek (HAB), Wolfenbüttel
Als ik dan twee maanden bijna uitsluitend Engels gesproken heb, ga ik gelijk door naar een Duitse werkomgeving. Of mijn hersenen dat ook snappen kan ik jullie in september pas vertellen. In de HAB ga ik meedraaien in een project over de evolutie van teksten. Ik ga mijn eerste weken doorbrengen met allerlei verschillende mensen. Zo mag ik de persoon die catalogiseerd volgens de Duitse normen (de Duitsers hebben hun eigen model) helpen en mag ik bij de restaurateur meekijken. Daarna ga ik daadwerkelijk meedraaien in het project van dr. K.. Ik ga kijken naar directe en indirecte verwijzingen naar psalmen in het - niet schrikken - Middelnederlands, Middelnederduits en het Vroeghoogduits. Als ik mijn gegevens verzameld heb, mag ik hiermee leuke dingen doen in het kader van de digital humanities. Tussendoor tegen eind november of begin december, ga ik een gastcollege geven aan de Technische Universität Braunschweig bij de eerstejaars Germanistiek - en dat zijn er wel iets meer dan in Nederland. Ik zal mijn stage afsluiten met een wetenschappelijk artikel in het Duits.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Janne

Actief sinds 10 Juni 2014
Verslag gelezen: 191
Totaal aantal bezoekers 4908

Voorgaande reizen:

10 Juli 2014 - 23 Januari 2015

Stage in Amerika en Duitsland

Landen bezocht: