en we zijn alweer een hele dag in de States - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Janne Loop - WaarBenJij.nu en we zijn alweer een hele dag in de States - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Janne Loop - WaarBenJij.nu

en we zijn alweer een hele dag in de States

Blijf op de hoogte en volg Janne

11 Juli 2014 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

Gisteren was het dan eindelijk zo ver, mijn longest day tot nu toe: Op om 4.30 uur Nederlandse tijd en 21.00 Eastern-USA time weer naar bed.
Ik ging gisteren goed voorbereid op stap met allerlei adviezen op zak voor de douane, de mensen die je het land binnen moeten laten, de koffercontrole. Ze hadden me zelfs een beetje bang gemaakt voor alles wat kon komen. Ik wist namelijk van te voren, dat ik in Philadelphia 2 uur had om over te stappen, maar omdat ik daarna naar een binnenlandse vlucht ging, moest ik daar al door de douane. De procedure ziet er als volgt uit. Je landt, gaat ergens in de rij staan voor een gesprek je met iemand 'aan de grens' - deze persoon kan besluiten je niet het land in te laten -, daarna ga je naar de baggageband om je koffers op te halen. Dan moet je langs de mensen om je koffer te laten checken - en de kans is groot dat ze die willen openen en daarna moet je je opnieuw inchecken voor je volgende vlucht. Weer door de controle, deze ronde door de fullbodyscan - op schiphol moest ik er ook al doorheen en werden mij ook al vragen gesteld over reis en verblijf voordat ik het vliegtuig in mocht. Gelukkig landde mijn eerste vliegtuig een half uur eerder dan gepland, waardoor ik tijd genoeg had voor dit alles. Bovendien had ik overal geluk: er werden maar weinig vragen gesteld, mijn koffers kwamen als een van de allereerste op de bagage band en het opnieuw inchecken ging ook vlug genoeg. Ik moest alleen bij de fullbodyscan mijn schoenen uitdoen. Niemand wilde in mijn koffers kijken. Op het vliegveld in Philadelphia (liefkozend Philly genoemd) moest ik een stuk met de shuttlebus om daarna in terminal F mijn gate te zoeken. Omdat het eten in het eerste vliegtuig een beetje weinig was en ik al een paar uur niet gegeten had, besloot ik hier maar eens iets te eten. Ik ben mijn verblijf in de VS goed begonnen met een 'avocado chicken burger' (zie foto) en die was verrukkeluk (maar wel een beetje duur, net als alles hier).
Daarna ben ik opzoek gegaan naar mijn gate en toen ik erachter kwam in wat voor vliegtuig ik naar Washington zou vliegen, moest ik wel een beetje lachen. Het vliegtuig had plaats voor 36 passagiers en propellors en had een heel hoog knuffelgehalte (zie foto). De vlucht naar Washington DC verliep iets minder soepel dan de vlucht naar de VS. Het vliegtuigje was een beetje oud en had er moeite mee omhoog te komen, bovendien was er storm op komst en hadden we flink last van turbulentie (en ik van mijn buik).
Op het vliegveld werd ik opgehaald en ben verder gereisd per metro. Omdat de mensen hier wat later eten dan ik gewend ben, had ik nog wat tijd voor een verkennend rondje en ik ben gelijk richting het Capitool gelopen, omdat ik daar uitzicht op het vanuit mijn appartement. Het was ongeveer 10 minuutjes lopen en toen ben ik doorgelopen naar mijn stageplek, de Folger Shakespeare Library, ongeveer 15 minuten lopen vanaf mijn slaapplekje.
Nadat ik bij de Folger was geweest begon de lucht een beetje donker te worden en I learned it the hard way, dat je hier altijd een paraplu bij je moet dragen. Toen ik dacht 'het wordt een beetje donker' duurde het nog ongeveer 5 minuten voordat er een enorme plensbui naar beneden kwam, die vervolgens nog 3 uur zou duren. Ik was behoorlijk natgeregend dus. Vanaf nu heb ik altijd een paraplu bij.

Vanmorgen (11 juli) ben ik al naar de Folger geweest en heb een van mijn collega's ontmoet en ik heb een wereldstekker gekregen, die mijn stagebegeleider voor mij achtergelaten had. Inmiddels heb ik een tweede zelf gekocht, omdat ze toch wel handig zijn. Ik heb op weg naar huis maar gelijk geld gepind en hier en daar wat uitgegeven en ik moet eerlijk toegeven, dat het wel even geduurd heeft voor ik al die muntjes snapte. Voor het gemak hebben ze verschillende plaatjes op muntstukken van dezelfde waarde. Ik heb tot nu toe 'one cent', 'five cents', 'one dime' en 'quarter dollar' in de verzameling. De briefjes zijn trouwens te groot voor mijn portemonnee, zeer praktisch weer...

Had ik al gezegd, dat het weer echt heerlijk is?! Het weer is echt heerlijk hier! Zo rond de 30 a 35 graden en die musquitoes waar over gesproken werd, heb ik nog niet ontmoet.

Alle musea zijn hier trouwens gratis, dus ik weet wel wat ik morgen en zondag ga doen!

  • 12 Juli 2014 - 07:22

    Esther Van Heumen:

    Hee Janne, leuk om te lezen! Heel veel plezier daar. Ik blijf graag je blog volgen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Janne

Actief sinds 10 Juni 2014
Verslag gelezen: 212
Totaal aantal bezoekers 4903

Voorgaande reizen:

10 Juli 2014 - 23 Januari 2015

Stage in Amerika en Duitsland

Landen bezocht: